Två konstnärer – två systrar
Lisbet Jobs och Gocken Jobs var systrar och konstnärer med keramik och textil som verksamhetsområde. Deras sätt att teckna blommor är mycket likartat och det kan vara svårt att skilja deras arbeten från varandra.
Inspirationen till systrarnas yrkesval kom bland annat från modern Elisabet Wisén-Jobs, som broderade blommor med silke och ull direkt på linne. Lisbet och Gocken utbildade sig till keramiker på Tekniska skolan i Stockholm och kom sedan att följas åt under hela sin konstnärliga gärning. De arbetade sida vid sida i samma ateljé som två självständiga konstnärer, även om deras verk ibland ligger varandra så nära formmässigt att de kan vara svåra att skilja åt för ett otränat öga.
På 1930-talet uppmärksammades de båda som tongivande unga keramiker. Det var främst blomsterdekoren som väckte uppmärksamhet med dekorerat kakel som specialitet vid sidan av blomstermålade skålar, fat, krus och frifigurer. De deltog med sina keramiska verk i flera internationella utställningar som världsutställningen i Paris (1937) respektive New York (1939) och den internationella Golden Gate-utställningen i San Fransisco (1939). Som keramiker finns de representerade bland annat på Nationalmuseum i Stockholm och Röhsska museet i Göteborg.
Från 1940-talet arbetade Lisbet Jobs och Gocken Jobs även som textilmönsterformgivare. Sedan kriget begränsat tillgången på glasyr började systrarna flytta över de karaktäristiska blommotiven till den textila ytan, där de kunde breda ut sig på ett sätt som gav ny dimension av storslagenhet. De låg rätt i tiden både med sina småmönster och med de mer monumentala blomsterstyckena.
Det var på initiativ av Astrid Sampe, dåvarande chef för NK:s textilkammare, som textilierna lanserades i stor skala på NK i utställningen När skönheten kom till byn 1945. Inte mindre än arton ”Jobstryck” visades då för första gången. Bland mönstren fanns motiv som Jobsbarnen, Jobsblommor och andra namn som anknöt till familjenamnet Jobs.
Till utställningen på NK trycktes de flesta mönstren av Ljungbergs i Floda. Genom åren har annars Jobs Handtryck, Leksand, varit den stora producenten av systrarna Jobs textila mönster. Handtrycket startades av brodern Peer Jobs år 1944 och där har man sedan dess tryckt mönster av Lisbet respektive Gocken med hantverksmässiga metoder. Ibland används numera termen Jobstryck för alla tryck från Jobs Handtryck, oavsett vem som svarat för designen, men från början avsåg Jobstryck enbart mönster formgivna av Lisbet Jobs eller Gocken Jobs. De första trycken gjordes med hjälp av utskurna former i linoleum, innan man övergick till filmtryck. Sedan några år tillbaka trycker också Frösö handtryck mönster av Gocken Jobs.
Totalt ritade systrarna cirka 100 mönster för textil metervara med blommande namn som Aurora (1956) av Lisbet Jobs eller Trollslända (1945), Ros och lilja (1946), Granatäpple (1961) och Rabarber (1968) av Gocken Jobs. Därtill kommer ett stort antal mönster för tavlor, schaletter, dukar, näsdukar, bonader och tabletter. Den konstnärliga kvarlåtenskapen (skisser, textilier, keramik, arkiv) efter Lisbet Jobs och Gocken Jobs finns sedan 2009 i Nationalmuseums arkiv.
Viktiga årtal i systrarnas liv finns listade här.